Wymarzony i beztroski zimowy odpoczynek? Znajomość praw konsumenckich pozwala
w pełni cieszyć się zimowymi atrakcjami i zareagować, gdy pojawią się trudności.
Wybór najlepszej oferty
Poszukiwanie korzystnej i pasującej do naszych oczekiwań oferty wypoczynku to niełatwe
i czasochłonne zadanie. Pamiętajmy, że prezentowane na portalach oraz w reklamach ceny powinny być aktualne i zawierać wszystkie elementy. Nieuczciwe jest pokazywanie innej ceny
w wyszukiwarce, a innej po rozwinięciu szczegółów oferty.
Jakie opony zimą?
Przepisy drogowe danego kraju obowiązują nie tylko obywateli, ale również odwiedzających
i turystów. Dotyczy to również posiadania opon zimowych lub łańcuchów. W niektórych krajach np. Bułgarii, Chorwacji, Litwie, Łotwie, Słowenii, czy Słowacji posiadanie opon zimowych
lub całorocznych jest obowiązkowe w konkretnych terminach. Inne kraje stosują nakazy uzależnione np. od pogody, regionu lub znaków drogowych. Przed podróżą samochodową
po Europie – szczególnie zimą, warto zmienić opony na zimowe. Korzystając z wypożyczalni samochodów upewnijmy się, że auto wyposażone jest w odpowiednie ogumienie i wymagany sprzęt dodatkowy (np. łańcuchy czy gaśnica).
Transport zbiorowy
Podróżnych korzystających z transportu zbiorowego może spotkać wiele przykrych sytuacji. Najczęstsze z nich to opóźnienie lub odwołanie samolotu, pociągu lub innego środka transportu. W takich przypadkach prawo chroni pasażerów i umożliwia reklamowanie usług, odszkodowania finansowe i rekompensaty. Na stronie Europejskiego Centrum Konsumenckiego konsument.gov.pl dostępne są bezpłatne narzędzia ułatwiające podróżującym dochodzenie swoich praw:
Utrata lub uszkodzenie bagażu
Jeśli nasz bagaż nie doleciał na czas lub jest uszkodzony, zgłośmy to w biurze reklamacji bagażowych na lotnisku jeszcze przed opuszczeniem strefy tranzytowej. Poprośmy o wydanie raportu PIR (Property Irregularity Report) – to podstawa do dalszych roszczeń. W czasie oczekiwania na bagaż możemy kupić rzeczy pierwszej potrzeby (tj. ubranie, bieliznę, środki higieniczne), ale koniecznie zachowajmy dowody zakupu (faktury, paragony). Należy wysłać
je wraz z reklamacją, aby uzyskać zwrot kosztów. Uwaga! Linie lotnicze skrupulatnie sprawdzają czy zakup był konieczny. Jeśli zginęły lub zostały uszkodzone np. narty, możemy domagać
się również zwrotu kosztów wypożyczenia sprzętu. Ważną kwestią jest zapakowanie bagażu zgodnie z wytycznymi przewoźnika, np. narty zaliczane są do kategorii bagażu sportowego
i taki rodzaj bagażu powinien być zakupiony w rezerwacji.
Górna granica odpowiedzialności linii lotniczych za bagaż to równowartość 1288 SDR (międzynarodowa jednostka rozrachunkowa), czyli obecnie ok. 6800 zł. Jeśli nasz bagaż jest wart więcej, możemy wykupić ubezpieczenie lub zgłosić na lotnisku (przed nadaniem bagażu) specjalną deklarację wartości bagażu, co może wiązać się z dodatkową opłatą.
Wypożyczenie sprzętu sportowego
Jeżeli wypożyczamy narty, snowboard czy łyżwy, nie zgadzajmy się na zostawienie dokumentu tożsamości lub jego kopiowanie. To praktyka niezgodna z prawem i może prowadzić do kradzieży danych osobowych i utraty pieniędzy. Wypożyczalnia może pobrać adekwatną kaucję lub spisać niezbędne dane z dokumentu. Należy dokładnie obejrzeć sprzęt i zgłosić zauważone wady, by zapobiec pobraniu rekompensaty za wcześniej istniejące defekty.
Skipass a warunki pogodowe
Decydując się na kupno karnetu skipass sprawdźmy warunki na jakich jest on oferowany. Zwrot pieniędzy może być uzależniony od konkretnej sytuacji i często wyklucza warunki pogodowe. Jeżeli jednak wina będzie leżała po stronie operatora stoku, np. wyciąg przestanie działać, wtedy możemy domagać się zwrotu pieniędzy za dni, w których nie mogliśmy korzystać
z karnetu.
Pamiętajmy o karcie EKUZ
Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego wydawana jest bezpłatnie i ułatwia korzystanie
z opieki medycznej w państwach Unii Europejskiej, EFTA oraz w Wielkiej Brytanii i Irlandii. Dzięki tej karcie mamy prawo do niezbędnego i nieplanowanego leczenia w ramach publicznego systemu opieki zdrowotnej, na takich samych zasadach jak obywatele danego państwa.
Jeśli w tym państwie pacjent pokrywa część kosztów za wizytę u lekarza, to także dla nas będzie ona częściowo odpłatna.
Źródło: ECK (https://konsument.gov.pl/aktualne/beztroskie-ferie-2024/)
Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Magdalena Żychowicz