Uroczyste otwarcie przebudowanej drogi powiatowej w m. Młodojewo w gm. Słupca miało miejsce 29 października 2021 r. – z udziałem władz powiatu słupeckiego, gminy Słupca oraz licznych gości.
Zaproszenie starosty Jacka Bartkowiaka na tę ważną uroczystość przyjęli: przedstawiciele wojewody wielkopolskiego Tomasz Małyszka i Marcin Karpiński, zastępca wójta gm. Słupca Cezary Przybylski, przewodniczący Rady Gminy Słupca Jerzy Kopczyński, członkowie Zarządu Powiatu Słupeckiego: Andrzej Bernat, Aleksandra Kazuś-Wróblewska, wicestarosta Czesław Dykszak, radni gminni i powiatowi, dyr. Michał Klotschke wraz z pracownikami Powiatowego Zarządu Dróg, sołtysi sołectw Młodojewo i Młodojewo-Parcele, wykonawca inwestycji oraz proboszcz parafii Młodojewo ks. Tadeusz Stasiak.
Od 2 czerwca do 2 października br. trwały roboty polegające na „Przebudowie drogi powiatowej nr 3055P na odcinku Młodojewo – Młodojewo-Parcele – droga wojewódzka nr 263”. Wykonawcą inwestycji był Zakład Wielobranżowy TRANS-BRUK Marek Begier – Nekla.
Całkowita wartość inwestycji to 4.004.035,36 zł. Inwestycja została dofinansowana ze środków Państwowego Funduszu Celowego w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, w kwocie 1.962.791,75 zł. Dofinansowanie Gminy Słupca to 500 ty. zł. Wkład własny Powiatu – dofinansowanie z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych – 1.541.243,61 zł
Celem zrealizowanego zadania była przede wszystkim poprawa bezpieczeństwa użytkowników drogi, zarówno poruszających się pojazdami, jak i pieszo. Łączna długość przebudowanej drogi wynosi 1.763,67 m. Oś drogi zaprojektowano w sposób gwarantujący zapewnianie parametrów technicznych przewidzianych dla drogi klasy L. Wykonano częściową rozbiórkę istniejącej nawierzchni jezdni wraz z podbudowami; poszerzono nawierzchnię jezdni do 6 m; ułożono warstwy: wiążącą i ścieralną na całości przebudowanego odcinka; wykonano chodnik na długości 1,558 m – w granicach pasa drogowego oraz wszystkie istniejące zjazdy do przyległych posesji. Wyremontowano przepusty i kanalizację deszczową.
Dla zapewnienia lepszej widoczności namalowano oznakowanie poziome: przejścia dla pieszych, linie krawędziowe oraz linię segregacyjną.
Symbolicznym przecięciem wstęgi otwarto nowy odcinek drogi powiatowej.
ZMIENIAMY POWIAT SŁUPECKI – BUDUJEMY DLA WAS!
Powiat Słupecki pozyskał w roku bieżącym środki finansowe z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w ramach Programu „Pomoc osobom niepełnosprawnym poszkodowanym w wyniku żywiołu lub sytuacji kryzysowych wywołanych chorobami zakaźnymi” – Moduł IV.
Jednym z realizowanych w ramach Programu zadań był zakup sprzętu rehabilitacyjnego dla funkcjonujących w powiecie słupeckim placówek wspierających osoby z niepełnosprawnościami. Dzięki pozyskanym środkom finansowym PFRON zakupiono 5 bieżni elektrycznych i 1 rower elektromagnetyczny poziomy.
29 października 2021 r. nastąpiło oficjalne przekazanie bieżni elektrycznych dla mieszkańców Domów Pomocy Społecznej w Strzałkowie, Zagórowie i Skubarczewie, a także dla uczestników Warsztatów Terapii Zajęciowej w Michalinowie Oleśnickim i Babinie oraz rower rehabilitacyjny dla uczestników Warsztatu Terapii Zajęciowej w Słupcy.
Zakup sprzętu w całości sfinansowany został ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych za ogólną kwotę 39 735,00 zł.
Najpierw Sejm, a teraz Senat jednogłośnie poparł ustawę o ustanowieniu nowego święta państwowego – Narodowego Dnia Zwycięskiego Powstania Wielkopolskiego, które przypadać będzie 27 grudnia, w rocznicę wybuchu powstania.
W kompleksie budynków Starostwa Powiatowego w Słupcy oddano do użytku nowe pomieszczenie, w którym świadczona będzie Nieodpłatna Pomoc Prawna. Biuro znajduje się przy ul. Poznańskiej 18 z wejściem od strony dziedzińca pomiędzy budynkami D i E.
Na terenie powiatu słupeckiego znajdują się trzy punkty, w których można uzyskać pomoc w zakresie nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego lub nieodpłatnej mediacji. Pozostałe dwa zlokalizowane są w Urzędzie Miasta i Gminy Zagórów przy ul. Kościelnej 4 oraz Urzędzie Gminy Orchowo ul. Kościuszki 6.
Finansowany przez państwo system poradnictwa prawnego pomaga osobom, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej, np. z powodu kłopotów mieszkaniowych, zagrożenia eksmisją, problemów pracowniczych, alimentacyjnych czy odziedziczenia długów. Nie wszyscy jednak mogą skorzystać z bezpłatnego wsparcia prawnego. Dotyczy to jedynie osób, które nie mogą ponieść kosztów odpłatnej pomocy. Nieodpłatna pomoc prawna przysługuje także osobie fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą (osoba samozatrudniona) niezatrudniającej innych osób w ciągu ostatniego roku.
Oddane do użytku pomieszczenie zostało wyremontowane i wyposażone ze środków pochodzących z dotacji celowej budżetu państwa, z części będącej w dyspozycji Wojewody Wielkopolskiego na realizację zadania zleconego w zakresie Nieodpłatnej Pomocy Prawnej.
W połowie października Zarząd Powiatu Słupeckiego ogłosił otwarty konkurs ofert na realizację w przyszłym roku zadania publicznego polegającego na udzielaniu nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, nieodpłatnej mediacji oraz edukacji prawnej na terenie powiatu słupeckiego. Zgodnie z zasadami przyznawania dotacji do udziału w konkursie uprawniona jest organizacja pozarządowa prowadząca działalność pożytku publicznego we wspomnianym zakresie.
Nieodpłatne Porady Prawne na terenie Powiatu Słupeckiego w 2021 r. udzielane są w punktach zlokalizowanych:
Nieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie przysługują osobie, która nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej, w tym osobie fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą niezatrudniającą innych osób w ciągu ostatniego roku.
Nieodpłatna pomoc prawna obejmuje:
1) poinformowanie o obowiązującym stanie prawnym oraz o przysługujących prawach lub obowiązkach, w tym w związku z toczącym się postępowaniem przygotowawczym, administracyjnym, sądowym lub sądowo-administracyjnym,
2) wskazanie sposobu rozwiązania problemu prawnego,
3) przygotowanie projektu pisma w tych sprawach, z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym się postępowaniu sądowo-administracyjnym,
4) sporządzenie projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu sądowo-administracyjnym oraz poinformowanie o kosztach postępowania i ryzyku finansowym związanym ze skierowaniem sprawy na drogę sądową,
5) nieodpłatną mediację.
Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje:
działania dostosowane do indywidualnej sytuacji osoby uprawnionej, zmierzające do podniesienia świadomości tej osoby o przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach oraz wsparcia w samodzielnym rozwiązywaniu problemu, w tym, w razie potrzeby, sporządzenie wspólnie z osobą uprawnioną planu działania i pomoc w jego realizacji. Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje w szczególności porady dla osób zadłużonych i porady z zakresu spraw mieszkaniowych oraz zabezpieczenia społecznego. Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje również nieodpłatną mediację.
Nieodpłatna pomoc prawna oraz nieodpłatne poradnictwo obywatelskie udzielane jest przez Adwokatów wyznaczonych przez Okręgową Radę Adwokacką w Poznaniu, Radców Prawnych wyznaczonych przez Okręgową Izbę Radców Prawnych w Poznaniu oraz organizację pozarządową – Stowarzyszenie Inicjatyw Społecznych „Wsparcie, Informacja, Rozwój”, ul. Batorego 8, 56-200 Góra.
Osoby, które ze względu na niepełnosprawność ruchową nie są w stanie przybyć do punktu lub osoby doświadczające trudności w komunikowaniu się mogą otrzymać poradę za pomocą porozumiewania się na odległość tj. telefon
lub e-mail.
Dodatkowe informacje związane z nieodpłatną pomocą prawną można uzyskać w Wydziale Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa Starostwa Powiatowego w Słupcy pod nr tel. 63 275 86 06.
Powiat Słupecki uzyskał dofinansowanie w kwocie 1 700 000 zł z Rządowego Funduszu „Polski Ład” na adaptację budynku (III piętro) internatu Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Strzałkowie na Dom dla Dzieci i Młodzieży „Szansa”, który obecnie znajduje się w Kosewie.
Kwota dofinansowania stanowi 85% wartości inwestycji, której koszt wyniesie 2 000 000 zł. Z budżetu powiatu trzeba będzie więc dołożyć jeszcze 300 000 zł.
Prowadzony przez powiat Dom dla Dzieci i Młodzieży w Kosewie zlokalizowany jest w czterech budynkach, w których przebywa 14 wychowanków. Część pomieszczeń nie jest wykorzystana, co generuje duże koszty eksploatacji i kłóci się z zasadą gospodarności. Lokalizacja placówki na wsi utrudnia też realizację wymogów ustawowych dotyczących rodziny i pieczy zastępczej.
Nowa lokalizacja, w budynku dawnego internatu, pozwoli na obniżenie kosztów eksploatacji i umożliwi realizację zadań ustawowych.
Wyniki pierwszego naboru wniosków o dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. Miliony dla samorządów z naszego powiatu.