Zakończył się przetarg na „Smolniki”

Zakończył się przetarg na rozbudowę drogi powiatowej Smolniki Powidzkie – Powidz wraz z budową obwodnicy m. Powidz i m. Przybrodzin w formule zaprojektuj i wybuduj. W słupeckim starostwie dokonano dziś (21.06.) otwarcia ofert.
Do udziału w postępowaniu zgłosiło się 5 podmiotów, z których po analizie kryteriów cenowych i jakościowych  wyłoniony zostanie wykonawca jednej z najdroższych inwestycji w historii powiatu.

O kontrakt ubiegali się: STRABAG Sp. z o.o., Konsorcjum KOBYLARNIA S.A. – MIRBUD S.A., Konsorcjum Polimex Infrastruktura Sp. z o.o. – Polimex Mostostal S.A., Przedsiębiorstwo Robót Drogowych „INODROG” Sp. z o.o. oraz Budimex S.A. W najbliższą środę rozstrzygnięty zostanie przetarg na pełnienie funkcji inżyniera kontraktu dla zadania.

Inwestycja ma kosztować ok. 60 mln zł, a przetarg na nią publikowany był w całej Unii Europejskiej. Kwota postępowania przekroczyła bowiem określone progi wartości, powyżej których przetargi muszą być ogłaszane w Suplemencie do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.

Zadanie podzielone zostało na dwa etapy, w pierwszym realizowana będzie rozbudowa drogi powiatowej nr 3040 P na odcinku Smolniki Powidzkie – Hutka, w drugim – budowa nowego odcinka drogi na odcinku Hutka–Powidz.

RIO pozytywnie o wykonaniu budżetu

Regionalna Izba Obrachunkowa w Poznaniu jako państwowy organ nadzoru i kontroli gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego w zakresie spraw finansowych, pozytywnie zaopiniowała wykonanie budżetu Powiatu Słupeckiego za rok 2020.

Skład orzekający nie miał żadnych uwag ani zastrzeżeń do realizowanej przez Zarząd polityki finansowej. Pozytywną opinię wyraziła również Komisja Rewizyjna Rady Powiatu, do której wyłącznej kompetencji, należy występowanie do Rady z wnioskiem o udzielenie lub nieudzielenie absolutorium. W tym przypadku nie ma merytorycznych przesłanek do negatywnej oceny wykonania budżetu, a tylko takimi powinna kierować się Rada Powiatu podczas jego kwitowania. Instytucja absolutorium stanowi bowiem, ustawowo określony sposób kontroli wykonania budżetu i nie wolno go łączyć z jakąkolwiek oceną działalności organu wykonawczego inną niż ta, która jest powiązana bezpośrednio z jego wykonaniem. W najbliższy czwartek (24.06.), podczas sesji Rady Powiatu odbędzie się głosowanie w sprawie absolutorium dla Zarządu. Na tym samym posiedzeniu radni zapoznają się również z raportem o stanie powiatu, który jest dokumentem podsumowującym działalność Zarządu w zakresie realizacji polityk, programów, strategii oraz uchwał Rady. Nad raportem odbędzie się debata, której efektem będzie głosowanie nad wotum zaufania dla Zarządu.

Starosta podsumował pracę Zarządu Powiatu

Podsumowanie pracy Zarządu Powiatu Słupeckiego na przestrzeni ostatniego roku było tematem dzisiejszej konferencji prasowej zwołanej przez starostę Jacka Bartkowiaka.

Spotkanie z lokalnymi mediami miało na celu zapoznanie opinii publicznej z głównymi kierunkami działań, jakie zarząd podejmował dla osiągnięcia założonych celów samorządu. Podstawą do podsumowania było sprawozdanie finansowe i sprawozdanie z wykonania budżetu powiatu słupeckiego za ubiegły rok. Będzie ono kluczowym dokumentem do udzielenia absolutorium zarządowi na najbliższej sesji, która zaplanowana została na 24 czerwca br.

Z danych przedstawionych przez starostę wynika, że 2020 rok pomimo trudnej sytuacji związanej z pandemią, nie był najgorszy dla finansów powiatu. Zarząd zrealizował plan dochodów na poziomie 119,4 % i rok budżetowy zakończył nadwyżką w wysokości 15 965 663,24 zł. Wpływ na wysoki odsetek wykonania planu dochodów miały środki pozyskane z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych – z którego powiat – dzięki wysokiej skuteczności w składaniu wniosków przez podległe staroście służby, otrzymał w minionym roku 20 611 479,00 zł. Skutecznie pozyskiwano również środki z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, które mają 45 % udział w łącznej kwocie środków pozyskanych z uwzględnienie źródeł finansowania. Ogółem wydatki majątkowe (inwestycyjne) wyniosły w ubiegłym roku 18 725 843,92 zł.

Znacząco wzrosła aktywność zarządu w obszarze polityki społecznej, która stanowi trzecią część w strukturze wydatków bieżących za rok ubiegły (5 251 397,79 zł) . Prawie 3 000 000,00 zł dołożono z budżetu na powiatową oświatę,  9 522 799,44 zł wyniosły wydatki majątkowe na ochronę zdrowia i 8 821 875,27 zł na inwestycje drogowe. Aż 5 200 000 zł wydatkowano na sprzęt medyczny dla słupeckiego szpitala. Środki te pochodziły z dofinansowania samorządów gmin Ostrowite, Powidz, Orchowo oraz miasta Słupca, rezerwy budżetu państwa, budżetu powiatu i środków własnych SP ZOZ.

Warto dodać, że w  2020 r. o ponad 26 mln zł wzrosły możliwości inwestycyjne Powiatu Słupeckiego
na lata 2020 – 2023. Z punktu widzenia ustawy o finansach publicznych, indywidualny wskaźnik zadłużenia dla powiatu wyniósł 4,18 na dopuszczalny limit 7,96, przy tym samorząd zanotował nadwyżkę operacyjną na poziomie 2 379 579,51 zł. Pozwala to na bezpieczne uchwalanie i wykonywanie budżetu.

Wykonanie budżetu pozytywnie zaopiniowała Regionalna Izba Obrachunkowa nie wnosząc żadnych uwag. Podobną opinię wydała Komisja Rewizyjna Rady Powiatu.

XXXIX sesja Rady Powiatu Słupeckiego

Sesja  odbędzie się w dniu  24 czerwca 2021 roku (czwartek) o godzinie 1200 w sali „Herbowej”
Starostwa Powiatowego w Słupcy, ul. Poznańska 20.

 

Porządek  obrad:

  1. Otwarcie obrad.
  2. Stwierdzenie quorum.
  3. Przedstawienie porządku obrad.
  4. Przyjęcie protokołu Nr XXXVIII/2021 z sesji Rady Powiatu Słupeckiego z dnia 27 maja 2021 r.
  5. Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym.
  6. Debata nad raportem o stanie powiatu.
  7. Rozpatrzenie sprawozdania finansowego i ocena sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Słupeckiego za 2020 rok.
  8. Absolutorium dla Zarządu Powiatu za 2020 rok.
  9. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwały budżetowej Powiatu Słupeckiego na rok 2021.
  10. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Słupeckiego na lata 2021-2035.
  11. Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do realizacji Programu „Pomoc osobom niepełnosprawnym poszkodowanym w wyniku żywiołu lub sytuacji kryzysowych wywołanych chorobami zakaźnymi” Moduł IV finansowanego ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
  12. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie statków lub innych obiektów pływających z obszarów wodnych położonych na terenie powiatu słupeckiego
    w 2021 r.
  13. Podjęcie uchwały w sprawie powołania komisji konkursowej do przeprowadzenia konkursu na stanowisko Dyrektora Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Słupcy.
  14. Skarga na Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Słupcy.
  15. Wolne głosy i wnioski.
  16. Zakończenie obrad.

Będą opłaty za odholowanie łodzi

Na najbliższej sesji Rady Powiatu Słupeckiego podjęta zostanie uchwała o wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie statków lub innych obiektów pływających usuwanych z obszarów wodnych położonych na terenie powiatu.

Obowiązek taki nakłada na samorządy powiatowe, ustawa o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych. Rekomendowane przez zarząd opłaty zostały określone w maksymalnej, dopuszczalnej przez Ministra Finansów wysokości. Usuwanie łodzi i innych obiektów pływających z akwenów położonych na terenie powiatu dotyczy przypadków, kiedy prowadziła go osoba znajdująca się w stanie po użyciu alkoholu lub podobnie działającego środka. Koszt odholowania łodzi nie jest jednak tożsamy z sankcjami karnymi, które spotkają taką osobę za sam fakt kierowania jednostką, będąc w stanie odurzenia.

Wysokość opłat proponowana przez Zarząd Powiatu ma w maksymalnym stopniu pokryć koszty związane z holowaniem i przechowywaniem jednostki. Precyzyjne ich skalkulowanie nie jest możliwe, ze wzglądu na indywidualny charakter każdego zdarzenia. Ponadto od dnia wejścia w życie przepisów ustawy o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych tj. od 01.01.2012 r., na terenie powiatu słupeckiego nie zaistniała konieczność usunięcia żadnego obiektu pływającego, co również utrudnia oszacowanie rzeczywistych kosztów nałożonego przez ustawodawcę zadania. Opłaty pobierane przez samorząd za wymienione czynności stanowić będą dochód własny powiatu.

Wysokość opłat za usunięcie i przechowywanie statków lub innych obiektów pływających usuwanych z obszarów wodnych położonych na terenie powiatu słupeckiego:


1) rower wodny lub skuter wodny:
a) za usunięcie — 62 zł
b) za każdą dobę przechowywania — 22 zł
2) poduszkowiec:
a) za usunięcie —116 zł
b) za każdą dobę przechowywania — 39 zł
3) statek o długości kadłuba do 10 m:
a) za usunięcie — 141 zł
b) za każdą dobę przechowywania — 62 zł
4) statek o długości kadłuba do 20 m:
a) za usunięcie — 173 zł
b) za każdą dobę przechowywania — 116 zł
5) statek o długości kadłuba powyżej 20 m:
a) za usunięcie — 229 zł
b) za każdą dobę przechowywania — 173 zł

Podane kwoty są kwotami brutto.