XLVI sesja Rady Powiatu Słupeckiego

 

Sesja  odbędzie się w dniu  22 grudnia 2021 roku (środa) o godzinie 1200 w sali „Herbowej” Starostwa Powiatowego w Słupcy, ul. Poznańska 20.

 

Porządek  obrad:

  1. Otwarcie obrad.
  2. Stwierdzenie quorum.
  3. Przedstawienie porządku obrad.
  4. Przyjęcie protokołu Nr XLV/2021 z sesji Rady Powiatu Słupeckiego z dnia 25 listopada 2021 r.
  5. Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym.
  6. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Słupeckiego na lata 2022 — 2035.
  1. Podjęcie uchwały w sprawie uchwały budżetowej Powiatu Słupeckiego na rok 2022.
  2. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Powiatu Słupeckiego na 2021 rok.
  3. Podjęcie uchwały w sprawie określenia zasad ustalania wysokości i wypłacania diet radnym Powiatu Słupeckiego.
  4. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Starosty Powiatu Słupeckiego.
  5. Podjęcie uchwały w sprawie Rocznego programu współpracy powiatu słupeckiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2022 rok.
  6. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłat za usuwanie i przechowywanie na parkingach strzeżonych pojazdów usuniętych z dróg Powiatu Słupeckiego oraz wysokości kosztów powstałych w przypadku odstąpienia od wykonania dyspozycji usunięcia pojazdu z drogi.
  7. Podjęcie uchwały w sprawie złożenia skargi na rozstrzygniecie nadzorcze Wojewody Wielkopolskiego z dnia 24 listopada 2021 r. znak: KN-I.4131.1.567.2021.23 orzekające nieważność uchwały nr XLIV/264/2021 Rady Powiatu Słupeckiego z dnia 21 października 2021 r. w sprawie odwołania Zarządu Powiatu Słupeckiego z powodu nieudzielenia wotum zaufania.
  8. Wolne głosy i wnioski.
  9. Zakończenie obrad.

 

Jubileusz 30-lecia DPS w Skubarczewie

Dom Pomocy Społecznej w Skubarczewie obchodzi w tym roku 30-lecie istnienia. Skromna, ze względu na panujące warunki pandemiczne, uroczystość jubileuszowa odbyła się 9 grudnia. Wzięli w niej udział starosta Jacek Bartkowiak, wicestarosta Czesław Dykszak, radny powiatu Bogdan Jastrząb oraz kierownik działu ds. pieczy zastępczej i pomocy instytucjonalnej PCPR w Słupcy – Dorota Kluga. 

Jubileusz był okazją do uhonorowania pracowników z najdłuższym stażem pracy, którzy swoją karierę zawodową związali z placówką w momencie jej powstania. Okolicznościowe listy otrzymali: Andrzej Nowakowski – dyrektor DPS (30 lat pracy), Małgorzata Majchrzak – starszy – pracownik socjalny (30 lat pracy), Jolanta Bernaś -specjalista ds. wsparcia i pielęgnacji (30 lat pracy), Lucyna Skąpska – opiekun (30 lat pracy), Ewa Lipińska – opiekun (30 lat pracy).

Dom Pomocy Społecznej w Skubarczewie położony jest w gminie Orchowo. Budynek placówki został zakupiony w 1990 roku przez Wojewódzki Zespół Pomocy Społecznej w Koninie od Kopalni Soli Inowrocław.

Zarządzeniem nr 42 Wojewody Konińskiego z dnia 1 października 1990 r. został utworzony Państwowy Dom Rencistów w Skubarczewie i od razu przystąpiono do adaptacji budynku, wyposażania oraz zabezpieczania w fachową kadrę niezbędną do funkcjonowania domu. Pierwsi mieszkańcy wprowadzili się w 1991 r. Okres ten trwał krótko, bo tylko do marca roku następnego.

Od października 2005 r. zmieniono profil i od tamtej pory w placówce prowadzona jest rehabilitacja i opieka całodobowa dla osób przewlekle psychicznie chorych.

Obecnie w DPS-ie zamieszkuje 51 kobiet i mężczyzn.

Zdjęcia: DPS Skubarczewo

Czy można zwrócić pełnowartościowy towar w sklepie stacjonarnym?

Obowiązujące przepisy prawa nie regulują kwestii zwrotu pełnowartościowego towaru zakupionego w lokalu przedsiębiorcy, czyli w sklepie stacjonarnym, ani nie regulują możliwości jego wymiany na inny.

Konsument nie może wymagać od przedsiębiorcy przyjęcia towaru tylko dlatego, że zakupił go pod wpływem emocji,
jest mu nieprzydatny, stanowi nietrafiony prezent czy też jest w nieodpowiednim rozmiarze. Tym samym przyjęcie zwrotu takiego towaru uzależnione jest jedynie od dobrej woli sprzedawcy. Należy nadmienić, iż wielu przedsiębiorców wychodząc naprzeciw oczekiwaniom konsumentów przewiduje możliwość zwrotu towaru przez kupującego, przy czym najczęściej ustanawiają oni dodatkowe warunki, na przykład poprzez określenie terminu zwrotu, wymogu posiadania dowodu zakupu, zwrotu towaru w stanie nienaruszonym (w oryginalnym opakowaniu, z metkami). Zatem taka praktyka wynika z polityki danego sprzedawcy, a nie z przepisów prawa. Ważnym jest, aby przed dokonaniem zakupu upewnić się u przedsiębiorcy czy taki zwrot przewiduje i jakie są warunki jego dokonania. Podsumowując, bez dobrowolnej zgody przedsiębiorcy nie można zwrócić pełnowartościowego towaru ani też domagać się jego wymiany na inny. Dlatego też z reguły kupujący zawierając umowę sprzedaży powinien dokonywać przemyślanych i świadomych wyborów.

Magdalena Żychowicz

Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Słupcy

Kalendarz powiatowy na 2022 rok

Starostwo Powiatowe w Słupcy wydało kalendarz na rok 2022. Publikacja zawiera zdjęcia odcinków dróg powiatowych, które zostały przebudowane lub wyremontowane w ciągu ostatnich trzech lat. Z opisu fotografii dowiemy się jaki fragment drogi znajduje się na zdjęciu, jakie były źródła finansowania inwestycji i jej koszt. Autorem kadrów do powiatowego kalendarza, z których większość wykonana została z użyciem drona, jest młody fotografik Kuba Rybicki.

Kalendarz jest swego rodzaju podsumowaniem dotychczasowej działalności Zarządu Powiatu w zakresie inwestycji w infrastrukturę drogową. Jest jednocześnie zapowiedzią kontynuacji celu strategicznego jakim jest poprawa jakości dróg w powiecie. Na zdjęciach zobaczymy również odcinki, na których prace drogowe jeszcze trwają. To czego kalendarz nie pokazuje, a jest równie ciekawe i ważne z punktu widzenia realizacji celu strategicznego, to przyszłoroczne plany inwestycyjne. Zakładają one przebudowę drogi powiatowej na odcinku Piotrowice – Słomczyce, odcinka drogi w Mieczownicy oraz budowę drogi Kosewo – Lipnica. Stan wymienionych odcinków ilustrują poniższe zdjęcia.

SOSW Słupca – „Na przekór czasom” – doroczne przedstawienie bożonarodzeniowe

Napisać, że było pięknie, to jakby nic nie napisać. Tegoroczna odsłona zatytułowana „Na przekór czasom” połączyła czasy narodzin Chrystusa ze współczesnością. Jezus rodzi się każdego roku, na przekór czasom, na przekór modom i obyczajom – przychodzi i przynosi nadzieję, że wszystko będzie dobrze.

W spektaklu Święta Rodzina podróżowała na osiołku, stosując się do obowiązującego reżimu sanitarnego. Nawet Trzej Królowie nie przybyli osobiście, bo w ich krajach też panuje pandemia. Trzech kurierów dostarczyło paczki z tradycyjnymi darami i list. List, który chciałby otrzymać chyba każdy z nas – „… świat jest piękny, gdy są w nim okruchy ludzkiej serdeczności”.

Spektakl, momentami zabawny, radosny, ale zarazem wzruszający, z przesłaniem tego co mądre i dobre, z połączeniem tradycji z nowoczesną technologią, jak zawsze, jak każdego roku – zasługuje na ogromne słowa uznania!!!

Na wielkie brawa, na owację na stojąco zasługują wszyscy aktorzy i twórcy tego wspaniałego przestawienia. Tych braw głośnych, tak potrzebnych na żywo nie było, bo pandemia. Ale kłaniamy się nisko, dziękujemy za spowodowanie uśmiechu, za łzę wzruszenia i zachęcamy wszystkich do oglądania spektaklu, kiedy już zostanie opublikowany w sieci.

Jakie konsument ma prawo zawierając umowę sprzedaży na pokazie?

Do Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Słupcy zgłaszają się konsumenci, którzy zakupili towar na pokazach organizowanych poza lokalem przedsiębiorstwa. Spotkania odbywają się najczęściej w restauracjach, domach kultury lub mieszkaniach konsumentów.

Produkty (między innymi naczynia, urządzenia medyczne, urządzenia AGD, pościele) zazwyczaj oferowane są w wysokiej cenie, która sięga nawet kilkunastu tysięcy złotych. Przedsiębiorcy stosują wiele metod i praktyk, nie zawsze uczciwych, aby jak najwięcej osób zachęcić do zawarcia umowy sprzedaży. Konsumenci w większości zgłaszanych spraw, na sfinansowanie zakupionego towaru, zawierają jednocześnie umowę o kredyt, której kosztów nie zawsze są świadomi. Skargi klientów dotyczą w szczególności braku rzetelnej, pełnej, czy też prawdziwej informacji od przedsiębiorcy, jak na przykład w kwestii zwrotu towaru.

Wyjaśniam, iż konsument w przypadku zawarcia umowy poza lokalem przedsiębiorstwa, jak też umowy na odległość (na przykład za pomocą telefonu, Internetu) ma prawo do odstąpienia w terminie 14 dni bez podawania przyczyny. Nadmieniam, iż przepisy nie przewidują żadnej szczególnej formy odstąpienia od wyżej wskazanych umów, zatem będzie ono ważne, jeżeli z oświadczenia dostatecznie będzie wynikać wola konsumenta. Jednakże dla ewentualnych celów dowodowych i uniknięcia sytuacji spornych najlepiej złożyć je w formie pisemnej poprzez wysłanie listu poleconego za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Wówczas  konsument ma potwierdzenie, że oświadczenie dotarło skutecznie do sprzedawcy.

Dla zachowania ustawowego terminu do odstąpienia od umowy wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem, zatem przykładowo liczy się data stempla pocztowego. Jeżeli konsument nie został poinformowany przez przedsiębiorcę o prawie odstąpienia od umowy, wówczas uprawnienie to przedłuża się do 12 miesięcy i liczy się od dnia upływu 14 dniowego terminu na odstąpienie. Jeżeli sprzedawca przekaże powyższą informację konsumentowi, termin ten ulega skróceniu do 14 dni od jej udzielenia. W przypadku skutecznego odstąpienia, umowę uważa się za niezawartą. Co szczególnie ważne odstąpienie od umowy wywiera również skutek wobec umów dodatkowych np. umowa o kredyt. Odstąpienie przez konsumenta od umowy generuje obowiązek dokonania zwrotu otrzymanego towaru, zatem konsument ma obowiązek zwrócić rzecz sprzedawcy lub przekazać ją osobie upoważnionej przez przedsiębiorcę do odbioru niezwłocznie, jednak nie później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpił od umowy, chyba że przedsiębiorca zaproponował, że sam odbierze rzecz. Do zachowania terminu wystarczy odesłanie rzeczy przed jego upływem, a wybór sposobu dokonania zwrotu towaru (np. wysyłka, osobiste dostarczenie do lokalu przedsiębiorcy) należy do konsumenta. Jednocześnie przedsiębiorca zobowiązany jest przyjąć zwracaną rzecz. W terminie 14 dni
od dnia otrzymania stosownego oświadczenia konsumenta, sprzedawca obowiązany jest dokonać zwrotu wszystkich dokonanych przez konsumenta płatności, w tym kosztów dostarczenia rzeczy. Przedsiębiorca ma jednak prawo wstrzymać się ze zwrotem pobranej płatności do chwili otrzymania od konsumenta zwracanej rzeczy lub dowodu jej odesłania, w zależności od tego, które z wyżej wskazanych zdarzeń nastąpi wcześniej.

Podstawa prawna: ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (tj. Dz.U. z 2020, poz. 287 z późn. zm.).

Konsumenci mogą skorzystać z bezpłatnych porad Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Starostwie Powiatowym w Słupcy przy ul. Poznańskiej 18, 62-400 Słupca, nr telefonu 632758646.


Magdalena Żychowicz

Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Słupcy

Kolejna edycja stypendiów ruszyła

Wyższa Szkoła Handlu i Usług z Poznania po raz kolejny ufundowała stypendia dla zdolnej młodzieży z powiatów wielkopolski. Dwa stypendia trafiły wczoraj (14.12.) do powiatu słupeckiego. Starostom Jackowi Bartkowiakowi i Czesławowi Dykszakowi przekazała je Magdalena Górska z WSHiU.

Uczelnia przeznaczyła ponad dwa miliony złotych na studia dla zdolnej młodzieży, fundując 70 stypendiów po 30 tysięcy złotych. Dzięki wsparciu możliwe będzie sfinansowane trzech lat studiów. Młodzież nie będzie musiała rezygnować ze swoich marzeń i planów na przyszłość. To kolejny raz, kiedy poznańska Wyższa Szkoła Handlu i Usług ufundowała stypendia w powiecie słupeckim.

Dwa stypendia trafiły wczoraj (14.12.) do powiatu słupeckiego.

Recytatorzy ze słupeckiego ogólniaka najlepsi w Wielkopolsce

13 grudnia w Teatrze Miejskim w Lesznie spotkali się laureaci konkursu recytatorskiego Pan Tadeusz wyłonieni wcześniej w eliminacjach rejonowych.

15 najlepszych recytatorów z całej Wielkopolski zmierzyło się z niełatwym tekstem naszej narodowej epopei. Poziom prezentacji scenicznych był bardzo wysoki i członkowie jury pod przewodnictwem Doroty Kinal (kierownik Departamentu Edukacji Urzędu Marszałkowskiego w Poznaniu) miało twardy orzech do zgryzienia. Ostatecznie wybrano trójkę najlepszych, a wśród nich znaleźli się recytatorzy z naszego liceum. Pierwsze miejsce zajął Mateusz Budziński z 3c, a trzecie – Michał Trubuś z 3c. Laureaci otrzymali cenne nagrody rzeczowe, a wyróżnieni – wśród których znalazła się Oliwia Osowiec – czytniki.

Konkurs przebiegał w niezwykle przyjaznej atmosferze, do czego niewątpliwie przyczynili się organizatorzy: Samorząd Województwa Wielkopolskiego, Teatr Miejski w Lesznie oraz Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Lesznie.

tekst i zdjęcia: LO Słupca

Nowy radiowóz dla policji

Posterunek policji w Strzałkowie od dziś (13.12.) dysponuje nowym autem. Zakup samochodu sfinansowały wspólnie samorządy powiatu oraz gmin Powidz i Strzałkowo, a także Komenda Główna Policji.

W oficjalnym przekazaniu radiowozu wzięli udział starosta Jacek Bartkowiak, wójt gminy Strzałkowo Dariusz Grzywiński, wójt gminy Powidz Jakub Gwit, przewodniczący Rady Gminy Strzałkowo Tomasz Gałan, przewodniczący Rady Gminy Powidz Filip Muszyński oraz komendant słupeckiej policji insp. Roman Ciesielczyk i kierownik Posterunku Policji w Strzałkowie asp. sztab. Michał Malinowski.